DSM-5 ADHD Diagnosztikai Kritériumok: Mit Jelentenek és Miért Lehetnek Hiányosak?

Amikor az ADHD-t (figyelemhiányos hiperaktivitási zavar) diagnosztizáljuk, a DSM-5 kritériumai az irányadóak. Ez a rendszer három fő típusba sorolja az ADHD-t: figyelmetlen, hiperaktív-impulzív, vagy ezek kombinációja. De vajon elég pontosak ezek a kritériumok, hogy valóban megértsük és helyesen kezeljük ezt a komplex állapotot? Nézzük meg közelebbről, hogyan működik a diagnosztikai folyamat és milyen kritikák merültek fel vele szemben.


A DSM-5 szerint ADHD-t akkor diagnosztizálhatunk, ha a következő feltételek teljesülnek:

  1. Tünetek száma: Legalább 6 (vagy idősebb serdülőknél és felnőtteknél 5) tünet fennállása a következő kategóriák valamelyikében, legalább 6 hónapon keresztül.
  2. Két különböző helyszínen: A tüneteknek otthon, iskolában, vagy más környezetben is jelen kell lenniük.

Figyelmetlenség Tünetei

  • Nem figyel a részletekre, hibázik gondatlanságból.
  • Nehezen tudja fenntartani a figyelmét.
  • Úgy tűnik, nem hallja, amit mondanak neki.
  • Nem fejezi be a feladatait, nem követi az utasításokat.
  • Nehézségei vannak a szervezéssel.
  • Kerüli azokat a feladatokat, amelyek szellemi erőfeszítést igényelnek.
  • Gyakran elveszíti a tárgyait.
  • Könnyen elterelhető.
  • Feledékeny a mindennapi dolgokban.

Hiperaktivitás és Impulzivitás Tünetei

  • Fészkelődik, mozgolódik, amikor ülni kellene.
  • Feláll, amikor nem illik.
  • Futkos vagy mászik olyan helyzetekben, ahol ez nem megfelelő.
  • Nem tud csendesen játszani.
  • Nyugtalannak érzi magát, mintha „motor hajtaná”.
  • Túl sokat beszél.
  • Impulzívan válaszol, mielőtt a kérdést befejeznék.
  • Nehezen várja ki a sorát.
  • Megszakítja mások beszélgetését vagy tevékenységét.

Egyéb Fontos Diagnosztikai Feltételek

  • Életkor: A tüneteknek 12 éves kor előtt kell megjelenniük.
  • Hatás: Jelentős zavart okoznak a társas kapcsolatokban, iskolai vagy munkahelyi teljesítményben.
  • Kizárási kritérium: Nem magyarázhatók jobban más mentális zavarokkal.

Bár a DSM-5 alapvető iránymutatást nyújt, sok szakértő szerint a jelenlegi megközelítés túl merev, és nem mindig tükrözi az ADHD komplexitását. Itt van, miért:

1. Szubjektivitás és Értelmezési Variabilitás

A kritériumok egy része, mint például „gyakran elfeledkezik a mindennapi dolgokról”, vagy „könnyen elterelhető”, meglehetősen szubjektív. Különböző szakemberek másként értelmezhetik ugyanazt a viselkedést, ami eltérő diagnózishoz vezethet.

2. Csak a Tünetekre Fókuszál, Nem az Okokra

A diagnózis viselkedési tünetek alapján történik, miközben figyelmen kívül hagyhatja az okokat, mint például érzékszervi feldolgozási problémák, trauma, vagy alváshiány.

3. A Neurodiverzitás Figyelmen Kívül Hagyása

Az ADHD-t sokszor „zavarként” címkézik, ahelyett, hogy az agy természetes variációjaként kezelnék, ahogyan a neurodiverzitás mozgalma javasolja. Ez a szemléletmód gyakran elnyomja az ADHD-hoz kapcsolódó erősségeket, mint a kreativitás vagy az innováció.

4. Kontextusfüggő Félreértelmezések

A diagnózis során nem mindig veszik figyelembe a kontextust. Egy hiperaktív gyerek játszótéren „normálisnak” tűnhet, míg egy osztályteremben problémásnak.

5. Társadalmi Megbélyegzés és Negatív Címkézés

Az ADHD-diagnózis megbélyegzéssel járhat, ami csökkentheti az önbizalmat és az elvárásokat. Az emberek néha csak „problémaként” látják az érintetteket, nem pedig tehetséges, kreatív egyénként.

6. Környezeti Tényezők Elhanyagolása

Táplálkozási hiányosságok, instabil otthoni környezet, vagy alváshiány is produkálhat ADHD-szerű tüneteket. Ezeket gyakran figyelmen kívül hagyják a DSM-5 alapú diagnózis során.


Egy forradalmi megközelítés az ADHD értékeléséhez az alábbiakat tartalmazhatná:

  1. Funkcionális Értékelések: Vizsgáljuk meg az egyén erősségeit és nehézségeit többféle környezetben.
  2. Neurodiverzitás-Központú Diagnózis: Fókuszáljunk az ADHD-hoz kapcsolódó pozitív tulajdonságokra is.
  3. Komplex Egészségügyi Felmérés: Vegyük figyelembe az étrendet, alvási szokásokat, érzékszervi feldolgozást, és a mentális egészséget.
  4. Környezet Kialakítása: Támogassuk az egyént olyan környezetek létrehozásával, amelyek az ő igényeihez igazodnak.

Az ADHD diagnosztizálásában fontos, hogy ne csak a tünetekre koncentráljunk, hanem az ember egészére, annak környezetére és egyedi működésére is. Az ADHD nem egy „hiba”, hanem az agy egyedi működési módja, tele potenciállal. Helyes diagnózissal és megfelelő támogatással minden ADHD-val élő ember kiteljesítheti a benne rejlő lehetőségeket.

Mit gondolsz erről? Oszd meg a véleményed a kommentekben!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *