Kihívások és megoldások a tinédzser korban

A serdülőkor nem könnyű senkinek. Az meg csak hab a tortán ha az ADHD + serdülőkor + iskolai megmérettetés hosszú ideig kéz a kézben jár.

Ekkor elkezd fájni a szülő feje, hogy mi lenne a legjobb segítség a gyermekének.

Sajnos ilyenkor sok szülő még nem tudja elengedni a gyermeke kezét és még mindig azt a pici babát látja a gyermekében, aki 6 évesen volt, és helikopter-szülővé avanzsálódik. De az idő továbbállt és gyermek elkezdett felnőni.

Fontos, hogy ösztönözzük a gyermeket a függetlenségre és lássuk el okos támasz stratégiákkal.

A serdülőkor nem könnyű senkinek. Az meg csak hab a tortán ha az ADHD + serülőkor + iskolai megmérettetés hosszú ideig kéz a kézben jár.

Ekkor elkezd fájni a szülő feje, hogy mi lenne a legjobb segítség a gyermekének.

Sajnos ilyenkor sok szülő még nem tudja elengedni a gyermeke kezét és még mindig azt a pici babát látja a gyermekében, aki 6 évesen volt, és helikopter-szülővé avanzsálódik. De az idő továbbállt és gyermek elkezdett felnőni.

A felső tagozatban és a középiskolában a diákok függetlenség iránti vágya sokkal gyorsabban nő, mint a végrehajtó funkcióik készségei az agyban. Tehát a kamasz már felnőtt életet szeretne élni, de az agy bizonyos rész, még nem elég érett ehhez.

Ezt az egészet bonyolítja az ADHD tüneteinek jelenléte a tinédzserek életében.

Az önálló szervezési készségek és rendszerek egyre fontosabbá válnak ebben az életszakaszban, ahogy a diákok összetettebb időbeosztással dolgoznak, váltják az osztályokat, és (feljegyzik elkészítik és leadják! ) a házi feladatokat több tantárgyból.

Kutatásokat végeznek és projekteket szerveznek azért, hogy hosszú akadémiai szintű dolgozatokat írjanak. Ezek a  feladatok, amelyek tartós figyelmet, prioritási készségeket és az idő pontos becslésének képességét igénylik a határidő betartása érdekében.

Az ön-motiváció és az ön-szabályozás szükségesek egy egészséges egyensúly kialakításához a tanulás, egyéb tevékenységek és a barátokkal való együttlét között – és annak ellenállásához, hogy későig fennmaradjanak chat-elve vagy játékokkal játszva.

Azt , hogy miként döntünk, vagy hogyan viselkedünk, sok tényező befolyásolja. Ilyen tényező az önreflexió, a múltbeli tapasztalatainak vagy az elveinek.

Ez a készség  az ADHD rendellenességben megzavarodhat vagy teljesen ki is iktatódhat egy a váratlan megnyilvánulások miatt, ami kockázatos viselkedéseket eredményezhet. Ilyen esetekben a fiatalok bátrabbak az autó vezetés közben, bizonyos tudatmódosító anyagokkal és a szexszel kapcsolatosan.

ADHD a tinédzsereknél: Szerkezet-stratégiák

Kérje meg a tinédzsert, hogy készítsen egy teendő listát, vagy készítsék el együtt.  Becsülje meg minden feladathoz szükséges időt, majd kövesse nyomon a ténylegesen szükséges időt a befejezéshez. Ez segít a diákoknak hatékonyabban becsülni és gazdálkodni az idejükkel.

Kérje meg a tinédzsert, hogy helyezze el a teendő listáját és időbeosztásait egy olyan helyre, amit folyamatosan lát, vagy kéznél van.

Beszéljék meg, ha egy feladatnál ellenkezést észlel vagy negatív reakciót lát a kamasznál.

Ezután beszéljék át, hogy mi az, amit a tinédzser elkerül, és miért. Ha a szégyen akadályozza az előrehaladást, ismerje el a gyermek érzéseit, és hívja fel a figyelmet az ő erősségeire és tehetségeire.

A halogatás megállításához fontos, hogy legyen egy meghatározott munkaterület. A diákoknak meg kell tanulniuk egy csendes helyet találni a házban. Egy olyan helyet, ahol maguk lehetnek. Sok kamasz hallgat zenét a tanulás közben. Ez nem baj, nagyon sok esetben a zene segít a koncentrációban.

Fontos, hogy minden feladat előtt készítsen egy folyamat listát, mivel kell kezdeni és hogyan halad előre a következő lépésekkel hogy elérje a befejezést. Ez tulajdonképen lebontja a feladatot kisebb lépésekre, ez is segít a fókuszálásban.

Tanítsa meg a gyermekét, hogyan készítsen egy gondolattérképet!

Nagyobb projektekhez, megtaníthatja a gyermekének, hogyan kezdjen hozzá.

  • Mik a fő ötletek?
  • Hogyan építhető fel egy vázlat
  • Hol lesznek és mik a fő bekezdések
  • Hogyan kezdje el a mondatokat

Dolgozzon együtt a tinédzserrel egy rendszer kidolgozásához, a feladatok rögzítésére és prioritizálására.

Az ADHD-s agy bonyolult, de csak úgy tudunk kapcsolatba lépni vele, ha egyszerűen és egyértelműen közelítünk hozzá.  Az egyértelmű megközelítés javítja a végrehajtó funkciókat, és lehetőséget nyújt a pozitív megerősítésre, amikor a diák befejez egy feladatot. A papír naplók bevált eszközök, de digitális rendszereket is alkalmazhatunk, bármit, ami a gyermek agyához igazodik.

Letölthető app-ok:

  • Teendő lista – feladattervező
  • Feladat Lista
  • Any.do – Feladatok + Naptár
  • Task, teendő lista alkalmazás
  • Remember The Milk

Hozzanak létre közösen  egy együttműködő tervet a képernyőhasználatra az alapvető képernyőidőről megállapodva.

Például: a tinédzser több képernyőidőt szerezhet, ahogy elvégzi a házimunkákat, a házi feladatokat és más feladatokat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *