Az ADHD-s tinédzsereknek is szükségük van a támogatásra és rendszerre !
A serdülőkor nem könnyű senkinek. Az meg csak hab a tortán ha az ADHD + serdülőkor + iskolai megmérettetés hosszú ideig kéz a kézben jár.
Ekkor elkezd fájni a szülő feje, hogy mi lenne a legjobb segítség a gyermekének.
Sajnos ilyenkor sok szülő még nem tudja elengedni a gyermeke kezét és még mindig azt a pici babát látja a gyermekében, aki 6 évesen volt, és helikopter-szülővé avanzsálódik. De az idő továbbállt és gyermek elkezdett felnőni.
Fontos, hogy ösztönözzük a gyermeket a függetlenségre és lássuk el okos támasz stratégiákkal.
A serdülőkor nem könnyű senkinek. Az meg csak hab a tortán ha az ADHD + serülőkor + iskolai megmérettetés hosszú ideig kéz a kézben jár.
Ekkor elkezd fájni a szülő feje, hogy mi lenne a legjobb segítség a gyermekének.
Sajnos ilyenkor sok szülő még nem tudja elengedni a gyermeke kezét és még mindig azt a pici babát látja a gyermekében, aki 6 évesen volt, és helikopter-szülővé avanzsálódik. De az idő továbbállt és gyermek elkezdett felnőni.
Fontos, hogy ösztönözzük a gyermeket a függetlenségre és lássuk el okos támasz stratégiákkal !
A felső tagozatban és a középiskolában a diákok függetlenség iránti vágya sokkal gyorsabban nő, mint a végrehajtó funkcióik készségei az agyban. Tehát a kamasz már felnőtt életet szeretne élni, de az agy bizonyos rész, még nem elég érett ehhez.
Ezt az egészet bonyolítja az ADHD tüneteinek jelenléte a tinédzserek életében.
Az önálló szervezési készségek és rendszerek egyre fontosabbá válnak ebben az életszakaszban, ahogy a diákok összetettebb időbeosztással dolgoznak, váltják az osztályokat, és (feljegyzik elkészítik és leadják! ) a házi feladatokat több tantárgyból.
Kutatásokat végeznek és projekteket szerveznek azért, hogy hosszú akadémiai szintű dolgozatokat írjanak. Ezek a feladatok, amelyek tartós figyelmet, prioritási készségeket és az idő pontos becslésének képességét igénylik a határidő betartása érdekében.
Az ön-motiváció és az ön-szabályozás szükségesek egy egészséges egyensúly kialakításához a tanulás, egyéb tevékenységek és a barátokkal való együttlét között – és annak ellenállásához, hogy későig fennmaradjanak chat-elve vagy játékokkal játszva.
Azt , hogy miként döntünk, vagy hogyan viselkedünk, sok tényező befolyásolja. Ilyen tényező az önreflexió, a múltbeli tapasztalatainak vagy az elveinek.
Ez a készség az ADHD rendellenességben megzavarodhat vagy teljesen ki is iktatódhat egy a váratlan megnyilvánulások miatt, ami kockázatos viselkedéseket eredményezhet. Ilyen esetekben a fiatalok bátrabbak az autó vezetés közben, bizonyos tudatmódosító anyagokkal és a szexszel kapcsolatosan.
ADHD a tinédzsereknél: Szerkezet-stratégiák
Kérje meg a tinédzsert, hogy készítsen egy teendő listát, vagy készítsék el együtt. Becsülje meg minden feladathoz szükséges időt, majd kövesse nyomon a ténylegesen szükséges időt a befejezéshez. Ez segít a diákoknak hatékonyabban becsülni és gazdálkodni az idejükkel.
Kérje meg a tinédzsert, hogy helyezze el a teendő listáját és időbeosztásait egy olyan helyre, amit folyamatosan lát, vagy kéznél van.
Beszéljék meg, ha egy feladatnál ellenkezést észlel vagy negatív reakciót lát a kamasznál.
Kérdezze meg: “Halogatsz, vagy elkerülöd?”
Ezután beszéljék át, hogy mi az, amit a tinédzser elkerül, és miért. Ha a szégyen akadályozza az előrehaladást, ismerje el a gyermek érzéseit, és hívja fel a figyelmet az ő erősségeire és tehetségeire.
A halogatás megállításához fontos, hogy legyen egy meghatározott munkaterület. A diákoknak meg kell tanulniuk egy csendes helyet találni a házban. Egy olyan helyet, ahol maguk lehetnek. Sok kamasz hallgat zenét a tanulás közben. Ez nem baj, nagyon sok esetben a zene segít a koncentrációban.
Fontos, hogy minden feladat előtt készítsen egy folyamat listát, mivel kell kezdeni és hogyan halad előre a következő lépésekkel hogy elérje a befejezést. Ez tulajdonképen lebontja a feladatot kisebb lépésekre, ez is segít a fókuszálásban.
Tanítsa meg a gyermekét, hogyan készítsen egy gondolattérképet!
Használjon post-it lapokat.
Nagyobb projektekhez, megtaníthatja a gyermekének, hogyan kezdjen hozzá.
- Mik a fő ötletek?
- Hogyan építhető fel egy vázlat
- Hol lesznek és mik a fő bekezdések
- Hogyan kezdje el a mondatokat
Dolgozzon együtt a tinédzserrel egy rendszer kidolgozásához, a feladatok rögzítésére és prioritizálására.
Az ADHD-s agy bonyolult, de csak úgy tudunk kapcsolatba lépni vele, ha egyszerűen és egyértelműen közelítünk hozzá. Az egyértelmű megközelítés javítja a végrehajtó funkciókat, és lehetőséget nyújt a pozitív megerősítésre, amikor a diák befejez egy feladatot. A papír naplók bevált eszközök, de digitális rendszereket is alkalmazhatunk, bármit, ami a gyermek agyához igazodik.
Letölthető app-ok:
- Teendő lista – feladattervező
- Feladat Lista
- Any.do – Feladatok + Naptár
- Task, teendő lista alkalmazás
- Remember The Milk
Hozzanak létre közösen egy együttműködő tervet a képernyőhasználatra az alapvető képernyőidőről megállapodva.
Például: a tinédzser több képernyőidőt szerezhet, ahogy elvégzi a házimunkákat, a házi feladatokat és más feladatokat.
Fontos a folyamatos emlékeztető üzenetek !