Kihívások és megoldások kisgyermekeknél az ADHD-ban

Fejlődési mérföldkövek a gyermekkorban

Az 1. és 6. osztályban a diákok az alábbi területeken dolgoznak a tanulás elsajátítása, társadalmi és érzelmi alapok kiépítése:

Az olvasás és az olvasott szöveg megértése megköveteli a egy helyben ülést és a folyamatos figyelmet, ami nehézség lehet az ADHD-s gyerekek számára.

A matematikai fogalmak és műveletek elsajátítási szándéka elterelődhet a figyelemhiány és a unalom miatt.

A társadalmi normák megértése és a szabályok betartása is nehezebb. Az ADHD-s gyerekek gyakran megszakítják a tanárokat és osztálytársaikat, nehezen tudnak barátkozni vagy a barátságokat megtartani.

Ez a sok elfojtott frusztráció és állandó nehézségekbe ütközés, dühkitörésekben mutatkozik.

A többlépéses utasítások követése – a reggeli rutintól a házi feladatokig – is olyan terület, amelyben gyengék az ADHD-s gyermekek.

Viszont a szervezettségi készségek kialakítása megfigyelés és gyakorlás révén történik általában, ami gyakran kihívást jelent a háztartásokban, ahol az egyik vagy több szülőnek ADHD-ja van.

ADHD-s gyerekek: Pozitív megerősítő stratégiák

A pozitív megerősítés különösen hatékony ebben az életszakaszban. Amikor az általános iskolások folyamatosan büntetést és csalódást tapasztalnak a szülőktől és tanáraiktól, az önbizalmuk és önképük megsemmisül.

Szánjon időt arra, hogy a stresszes pillanat elmúltával megbeszéljék a nemkívánatos viselkedést. A tiszta, következetes célok és jutalmak óriási különbséget jelentenek ebben a korban.

Olvasás

Az első nyelvi készségek fejlesztése érdekében igazítsa a gyermek olvasmányi anyagát szenvedélyeihez és érdeklődési köréhez. Használjon képregényeket és hangoskönyveket a könyvek iránti szeretet kialakításához.

Nézze meg, hogy az adott könyvnek van-e filmváltozata, majd meg tudják beszélni a különbségeket a film és a könyv között.

Csináljon  indexkártyákat sárga színű kártyákból ( Post It ) és fekete tintából. Ez a színkombináció könnyen feldolgozható az agy által, és elősegíti a memóriát.

A diákok használhatják az indexkártyákat  bármilyen egyéb tanulásra is.

A Szövegkiemelők segítségével a könyvek színessé varázsolhatók, ezzel kiemelve a fontos és összetartozó részeket.

A színkiemelők segítségével ki tudja emelni pl a nehezen kiolvasható szavakat, így ráterelődik a gyermek figyelme és jobban fog koncentrálni.

Matematika

A matematikai kompetencia és magabiztosság növelése érdekében is használja a színkiemelőket.

Hívja fel a figyelmet a műveleti jelekre és a fontos információkra a szövegkiemelőkkel.

Szervezettség

Az szervezettségi készségek fejlesztése érdekében ossza fel a gyermek napi rutinjait és feladatait kisebb lépésekre, hogy elkerülje azok túlterhelését.

Készítsen emlékeztetőket és útmutatókat, például egy illusztrált idővonalat a reggeli rutinjáról vagy egy sor “rendetlen hálószoba” ellenőrzőlistát (a szekrény, komód, ágy) minden feladat ideális eredményének fotójával.

Érzelmi kontroll

Tanítson gyermekének nyugtató stratégiákat, értsék meg, hogy mik lehetnek a kiváltó okok ( akár el is játszhatják) és magyarázza el, hogy melyik stratégiát mikor és hol tudja alkalmazni a gyermek.

Mindig dicsérje meg gyermekét az érzelmi kontroll iránti erőfeszítéseiért.

Az ADHD-s kisgyermekeknek sok pozitív megerősítésre van szükségük!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *